Regler som en oppdragsgiver bør kjenne til.
Luftfartstilsynet (LT) har satt opp en del regler som alle operatører skal forholde seg til. Ved å klikke på linkene under kan en lese mer i detalj. Det er imidlertid 7 spesielle punkt som må nevnes her:
Sikkerhetsavstander og maksimal flygehøyde
- Droneoperatør skal ha grunneiers tillatelse der en skal ta av og lande.
- All flyging må skje på en hensynsfull måte. Det betyr å ikke utsette andre luftfartøy, personer, fugler, dyr eller andres eiendom for risiko for skade. En skal heller ikke være til sjenanse for allmennheten.
- Luftfartøyet må til enhver tid være godt synlig for den som opererer det (VLOS), se egen-beskrivelse under forkortelser). Piloten skal holdes seg innenfor nødvendige sikkerhetsavstander som nevnt nedenfor.
- Det er ikke tillatt å fly høyere enn 120 m over bakken eller vannet.
- Det er heller ikke lov å fly nærmere enn 50 m fra andre mennesker, kjøretøy/båter eller bygninger som ikke er under pilotens eller fartøysjefens kontroll. Dette innebærer at personer, eller eiere av kjøretøy/båter eller bygninger, skal samtykke til at flygingen skjer nærmere enn 50 meter.
- Det er ikke tillatt å fly nærmere enn 150 m fra folkeansamlinger med mer enn 100 personer. I visse tilfeller har RO3-operatører tillatelse til å fly nærmere enn 150 meter, men kun hvis det foreligger uttrykkelig tillatelse til dette fra Luftfartstilsynet.
- Det er ikke tillatt å fly nærmere enn 5 km fra flyplasser uten godkjennelse fra tårnet.
Varsel om droneflyging
Normalt vil personer som vil bli berørt av flyging bli informert pr. telefon, eller kontaktet personlig, ID-kort med bilde blir da framvist, som vist her. I andre tilfeller legges nabovarsel i postkassen til de som vil bli berørt 1 – 2 dager i forkant. Dersom noen har motforestilling kan oppdraget ikke utføres.
Forbehold
Det tas forbehold om retten til å avvise et oppdrag dersom det viser seg at operasjonsområdets beskaffenhet ikke egner seg til flyging med drone. Eksempelvis p.g.a. trafikk, farlige hindringer, strålingsfare fra mobilmaster, magnetiske påvirkninger etc.
Vi håper våre kunder har forståelse for at sikkerheten må prioriteres høyt.
Operasjonsmanual
Alle operatører må ha en operasjonsmanual (OM) som beskriver virksomheten og utstyret som benyttes. For kategori RO2 og RO3 må den godkjennes av LT.
Forsikring
For å få en godkjenning fra LT må det foreligge forsikring fra godkjent forsikringsselskap, f.eks. W.R. Berkley Insurance Norway NUF. Dette gjelder for alle 3 klasser.
Utfyllende lover og regler gjeldende til 1. juli 2020 finner du her
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404
- https://www.tek.no/artikler/guide-skal-du-ut-a-fly-drone-dette-er-reglene-som-gjelder/349498
Informasjon om nye endringer fra 1. juli 2020 finner du her:
Daglig leder/pilot Arild Westmoen