Relevante systemspesifikke forkortelser og definisjoner innen luftfart.
Forkortelser | Forklaring |
AGL, AMSL, or HAAT | In aviation and atmospheric sciences, an altitude Above Ground Level (AGL) is measured with respect to the underlying ground surface.
This is as opposed to altitude/elevation Above Mean Sea Level (AMSL), or (in broadcast engineering) Height Above Average Terrain (HAAT). In other words, these 3 expressions indicate where the zero level or reference altitude is located. |
AIC – Aeronautical Information Circular | Er en melding med informasjon som ikke er kvalifisert for å gis ut som NOTAM eller tas inn i AIP. En AIC har tilknytning til flysikkerhet, luftromsnavigasjon, samt tekniske, administrative eller bestemmelsesmessige områder. |
ATC – Air Traffic Control | Enhet som yter kontroll og informasjonstjeneste ved lufthavner med kontrollert luftrom. |
ATTI / Altitude Hold | Treghets stabilisering. RPAS plattformen har høydemålerfunksjon som settes i Altitude Hold. RPAS plattformen vil da holde den samme høyden ved hjelp av barometrisk høydehold. Kan i enkelte tilfeller forhindre «fly away» samt redusere batteriforbruk da GPS er utkoblet. |
BLOS – Beyond Line Of Sight | Flyging med ubemannet luftfartøy utenfor synsrekkevidde for pilot og/eller observatør. |
BRLOS – Beyond Radio Line Of Sight | Undergruppe/spesifisering av BLOS der det ikke er direkte link mellom bakkestasjon og luftfartøyet og en eller annen form for relé benyttes. (f.eks satcom, mobilteknologi, etc.) Luftfartøyet kan fysisk være VLOS/EVLOS, men er ikke å betrakte som en VLOS/EVLOS operasjon uten særskilt godkjenning. |
BVLOS – Beyond Visual Line of Sight | Undergruppe/spesifisering av BLOS, samme kriterier som BLOS. |
CG – Center of Gravity | Also called mass center – on a multirotor this is likely to be the point where, if a string were attached to and the machine dangled from it, that the unit would be balanced. It is important to maintain CG when adding different batteries, cameras, mounts, etc. |
FAR – Fartøysjef | Den personen som til enhver tid er ansvarlig for RPAS’en manøvrering og sikkerhet på bakken og i luften. Fartøysjefen er den personen som til enhver tid opererer RPAS’ens styresystem eller kontrollorganer. Fartøysjefen må ha fått utstedt Approval for RPAS Operations av Luftfartstilsynet (LT). |
FLIR – Forward Looking Infra Red | Cameras, typically used on military and civilian aircraft. Use an imaging technology that senses infrared radiation. |
FPV – First Person View | Et system der pilot kan sitte på bakken og styre en UAV/RPAS via video-overføring. Farkosten styres vha en fjernkontroll og har et videokamera om bord. På bakken benyttes det en videolink og en skjerm eller FPV-briller. Dette kan gi inntrykk av at man befinner seg om bord og kontrollerer flyet i såkalt førstepersons perspektiv. |
FS – FailSafe | R/C utstyr har en FailSafe (FS) funksjon. Dersom radiosignalet skulle forsvinne vil da flight-control-systemet gå over i en forprogrammert funksjon som kan sikre at farkosten utfører en automatisk og kontrollert flyging tilbake til Home Position (HP) der den vil stoppe opp i en forhåndsprogrammert høyde. Fartøysjefen vil da kunne få mulighet til å gjenoppta radiosignalet med plattformen og lande. Dersom radiosignalet ikke blir gjenopptatt vil plattformen lande automatisk med et gjennom synk på ca. 1/2 m/s (dvs. 90% power for høydehold). |
GCS – Ground Control Station | Is a land- or sea-based control center that provides the facilities for human control of unmanned vehicles in the air or in space. |
GLONASS – Global Navigation Satellite System | Is developed by Russia originally started by Soviet Union in 1976. This has a network of 24 satellites covering the earth. |
GPS – Global Positioning System | Used for navigation and commonly referred to simply as a GPS. It is a device that is capable of receiving information from GPS satellites and then to accurately calculate its geographical location. The Global Positioning System (GPS) is a global navigation satellite system (GNSS) made up of a network of a minimum of 24, but currently 31, satellites placed into orbit by the U.S. Department of Defense. |
HP – Home Position | Koordinatene som blir satt for hver gang plattformen blir tilkoblet strøm og når GPS har kontakt med mer enn 6 satellitter. Dette punktet er datum for FailSafe (FS) og Return to Home / RTH funksjonen. |
IMU – Inertial Measurement Unit | Brukes i komponenter for tilstandsovervåking og orientering av fly og raketter og kjenner hvordan farkosten beveger seg ut i fra en programmert kurs. |
IPPC – Internet Pilot Planning Center | Is an extension to the Norwegian Aeronautical Information System (NAIS). IPPC make a limited set of the NAIS briefing functionality available via the Internet by AVINOR. Information provided by the IPPC is retrieved directly from NAIS in «real time”. |
Kategori | Med kategori menes hvilke aerodynamiske egenskaper luftfarkosten er konstruert med. |
LFV | Luftfartsverket |
LT | Luftfartstilsynet |
LTT | Lufttrafikktjeneste enhet |
MEL – Minimum Equipment List | Det minste av fartøyets utstyr/komponenter som må være operative for at en flyging skal kunnegjennomføres. |
MTOM – Maximum Take Off Mass | Corresponds to a certified amount specific to all aircraft types, as stated in the certificate of airworthiness of the aircraft. |
NLS – Near Line of sight | Vil si nedsatt sikt. For eksempel dersom det er busker og trær mellom observatør og objekt. |
NOTAM – Notice to Air Men | Informasjon til flygende personell, om viktige forhold vedrørende flyging. NOTAM meldinger skal sendes ut i strukturert form minst 12 timer før før aktiviteten starter. NOTAM skal inneholde: Informasjon om opprettelse, tilstand eller endring av navigasjonshjelpemiddel, tjeneste, forskrift eller fareforhold som det er viktig i tide å få kjennskap til for flygende personell. Eksempler kan være arbeid på en flyplass, eller stengning av luftrom. På flyplasser er det vakthavende flygeleder som er ansvarlig for at NOTAM om viktige forhold er sendt ut, eller fortsatt er gyldige. |
OM – Operation Manual | Operasjonsmanual. |
R/C – Radio Controlled | Fjernstyring ved hjelp av radiosamband |
RPA – Remotely Piloted Aircraft | Den flygende delen av et system (RPAS). Tilsvarer også det norske begrepet ubemannet luftfartøy, eller drone. |
RPAS- Remotely Piloted Aircraft System. | Som UAS, men benyttes som en undergruppe av UAS, for å beskrive at det i disse systemene er en person som til enhver tid har kontroll på det fjernstyrte luftfartøyet. |
RPS- Remote Pilot Station | Bakkedelen av et RPAS der piloten styrer en eller flere RPA fra, og kan sammenlignes med en cockpit bare at den står på bakken. |
RTH- Return to Home | R/C utstyret har en RTH. Dersom radiosignalet skulle forsvinne vil man kunne manuelt sette mottaker i en forprogrammert funksjon (RTH funksjon) som vil sikre at farkosten returnerer automatisk til HP der den vil stoppe opp i en forhåndsprogrammert høyde. Fartøysjefen vil da kunne få mulighet til å gjenoppta radiosignalet med plattformen og lande farkosten. |
SA – Sikkerhetsansvarlig | Person som er funnet kvalifisert til å støtte RPAS operasjoner. Denne personens oppgave er å hjelpe fartøysjef slik at sikkerheten under RPAS operasjonen blir ivaretatt |
SAR – Search and Rescue | Betegnelse på fly eller båter brukt til søk og redning. |
UAS – Unmanned Aircraft systems | Beskriver hele systemet bestående av en bakkestasjon og luftfartøyet som styres derfra. I tillegg til alle komponenter som trengs for å operere systemet med f.eks utskytningsutstyr, kommunikasjonsutstyr, utstyr for automatiske landinger og lignende. |
VLOS – Visual Line of Sight | Flyging med ubemannet luftfartøy som kan gjennomføres slik at luftfartøyet hele tiden kan observeres med det blotte øye. Dvs uten hjelpemidler som kikkert, kamera, eller andre hjelpemidler, unntatt vanlige briller. Luftfartøyet skal samtidig kunne kontrolleres manuelt slik at sammenstøt med andre luftfartøy, personer, fartøyer, kjøretøyer og konstruksjoner på bakken forhindres. I Norge er maksimal VLOS operasjonshøyde 400 fot AGL, dvs. 121 m over bakke/vann. |