Relevante systemspesifikke forkortelser og definisjoner innen luftfart
Forkortelse | Forklaring |
AGL, AMSL, or HAAT | I luftfart og atmosfæriske vitenskaper måles en høyde over bakkenivå (Above Ground Level (AGL)) i forhold til den underliggende bakkeoverflaten. Dette er i motsetning til høyde/stigning over gjennomsnittlig havnivå (Above Mean Sea Level (AMSL)), eller (i kringkastingsteknikk) høyde over gjennomsnittet terreng (Height Above Average Terrain (HAAT)). Disse 3 uttrykkene indikerer med andre ord hvor nullnivået eller referansehøyden befinner seg. |
AIC – Aeronautical Information Circular | Er en melding med informasjon som ikke er kvalifisert for å gis ut som NOTAM eller tas inn i AIP. En AIC har tilknytning til flysikkerhet, luftromsnavigasjon, samt tekniske, administrative eller bestemmelsesmessige områder. |
ATC – Air Traffic Control | Enhet som yter kontroll og informasjonstjeneste ved lufthavner med kontrollert luftrom. |
ATTI / Altitude Hold | Treghets stabilisering. RPAS plattformen har høydemålerfunksjon som settes i Altitude Hold. RPAS plattformen vil da holde den samme høyden ved hjelp av barometrisk høydehold. Kan i enkelte tilfeller forhindre «fly away» samt redusere batteriforbruk da GPS er utkoblet. |
BLOS – Beyond Line Of Sight | Flyging med ubemannet luftfartøy utenfor synsrekkevidde for pilot og/eller observatør. |
BRLOS – Beyond Radio Line Of Sight | Undergruppe/spesifisering av BLOS der det ikke er direkte link mellom bakkestasjon og luftfartøyet og en eller annen form for relé benyttes. (f.eks. satcom, mobilteknologi, etc.) Luftfartøyet kan fysisk være VLOS/EVLOS, men er ikke å betrakte som en VLOS/EVLOS operasjon uten særskilt godkjenning. |
BVLOS – Beyond Visual Line of Sight | Undergruppe/spesifisering av BLOS, samme kriterier som BLOS. |
CG – Center of Gravity | Også kalt massesenter – på en multirotor er dette sannsynligvis punktet der, hvis en streng ble festet til og maskinen dinglet fra den, at enheten ville være balansert. Det er viktig å opprettholde CG når du legger til forskjellige batterier, kameraer, fester osv. |
CTA | Control Area (Kontrollområde i en viss høyde over en lufthavn, som ekstra beskyttelse for fly som er på vei inn i eller ut fra kontrollsonen.) |
CTR – Control Traffic Region (Zone) | En kontrollsone (CTR eller Controlled Traffic Region) i luftfart er et volum av kontrollert luftrom, vanligvis rundt en flyplass, som strekker seg fra overflaten til en spesifisert øvre grense, etablert for å beskytte flytrafikken som opererer til og fra den flyplassen. Fordi CTR-er per definisjon er kontrollert luftrom, kan fly bare fly i det etter å ha mottatt en spesifikk klarering fra lufttrafikkkontrollen. Dette betyr at flygekontrollen på flyplassen vet nøyaktig hvilke fly som befinner seg i det luftrommet, og kan ta skritt for å sikre at fly er oppmerksomme på hverandre, enten ved hjelp av separasjon eller ved å sende trafikkinformasjon. |
FAR – Fartøysjef | Den personen som til enhver tid er ansvarlig for RPAS’en manøvrering og sikkerhet på bakken og i luften. Fartøysjefen er den personen som til enhver tid opererer RPAS’ens styresystem eller kontrollorganer. Fartøysjefen må ha fått utstedt Approval for RPAS Operations av Luftfartstilsynet (LT). |
FLIR – Forward Looking Infra Red | Cameras, typically used on military and civilian aircraft. Use an imaging technology that senses infrared radiation. |
FOV – Field Of View | Brukes i fotografering, der det er definert som en del av verden som er synlig gjennom kameraet i en bestemt posisjon og orientering i rommet; objekter utenfor FOV når bildet er tatt, blir ikke tatt opp på bildet. Det uttrykkes oftest som vinkelstørrelsen på synskjeglen, som en synsvinkel. For normal linse kan synsfeltet beregnes FOV = 2 arctan (Sensor Size / 2f), der f er brennvidde. |
FPV – First Person View | Et system der pilot kan sitte på bakken og styre en UAV/RPAS via video-overføring. Farkosten styres vha en fjernkontroll og har et videokamera om bord. På bakken benyttes det en videolink og en skjerm eller FPV-briller. Dette kan gi inntrykk av at man befinner seg om bord og kontrollerer flyet i såkalt førstepersons perspektiv. |
FS – FailSafe | R/C utstyr har en Fail Safe (FS) funksjon. Dersom radiosignalet skulle forsvinne vil da flight-control-systemet gå over i en forprogrammert funksjon som kan sikre at farkosten utfører en automatisk og kontrollert flyging tilbake til Home Position (HP) der den vil stoppe opp i en forhåndsprogrammert høyde. Fartøysjefen vil da kunne få mulighet til å gjenoppta radiosignalet med plattformen og lande. Dersom radiosignalet ikke blir gjenopptatt vil plattformen lande automatisk med et gjennom synk på ca. 1/2 m/s (dvs. 90 % power for høydehold). |
GCS – Ground Control Station | Er et land- eller sjøbasert kontrollsenter som gir fasiliteter for menneskelig kontroll av ubemannede kjøretøy i luften eller i verdensrommet. |
GLONASS – Global Navigation Satellite System | Er utviklet av Russland opprinnelig startet av Sovjetunionen i 1976. Denne har et nettverk av 24 satellitter som dekker jorden. |
GPS – Global Positioning System | Brukes til navigasjon og ofte referert til som en GPS. Det er en enhet som er i stand til å motta informasjon fra GPS-satellitter og deretter nøyaktig beregne den geografiske plasseringen. Global Positioning System (GPS) er et globalt navigasjons-satellittsystem (GNSS) som består av et nettverk av minimum 24, men for tiden 31, satellitter plassert i bane av det amerikanske forsvarsdepartementet. |
GPS Hold | RPAS plattformen som har GPS kan settes i GPS Hold. RPAS plattformen vil da holde seg i ro i luftrommet uten at fartøysjef trenger å manuelt styre farkosten. |
HP – Home Position | Koordinatene som blir satt for hver gang plattformen blir tilkoblet strøm og når GPS har kontakt med mer enn 6 satellitter. Dette punktet er datum for Fail Safe (FS) og Return to Home / RTH funksjonen. |
IATA | International Air Transport Association (En organisasjon for flyselskaper. Består av 281 selskaper i om lag 120 land, ifølge tall fra november 2017. Det er IATA som har systemet der tre bokstaver er forkortelsen på navnet til en lufthavn, som OSL for Oslo lufthavn, Gardermoen.) |
IMU – Inertial Measurement Unit | Brukes i komponenter for tilstandsovervåking og orientering av fly og raketter og kjenner hvordan farkosten beveger seg ut i fra en programmert kurs. |
IPPC Internet Pilot Planning Center |
Er en utvidelse av Norsk Luftfartsinformasjonssystem (NAIS). IPPC gjør et begrenset sett av NAIS-briefing-funksjonaliteten tilgjengelig via Internett av AVINOR. Informasjon gitt av IPPC hentes direkte fra NAIS i «sanntid». |
Kategori | Med kategori menes hvilke aerodynamiske egenskaper luftfarkosten er konstruert med. |
LFV | Luftfartsverket |
LT | Luftfartstilsynet |
LTT | Lufttrafikktjeneste enhet |
MEL – Minimum Equipment List | Det minste av fartøyets utstyr/komponenter som må være operative for at en flyging skal kunnegjennomføres. |
MTOM – Maximum Take Off Mass | Tilsvarer en sertifisert mengde spesifikt for alle flytyper, som angitt i luftfartøyets luftdyktighetsbevis. |
NLS – Near Line of sight | Vil si nedsatt sikt. For eksempel dersom det er busker og trær mellom observatør og objekt. |
NOTAM – Notice to Air Men | Informasjon til flygende personell, om viktige forhold vedrørende flyging. NOTAM meldinger skal sendes ut i strukturert form minst 12 timer før aktiviteten starter. NOTAM skal inneholde: Informasjon om opprettelse, tilstand eller endring av navigasjonshjelpemiddel, tjeneste, forskrift eller fareforhold som det er viktig i tide å få kjennskap til for flygende personell. Eksempler kan være arbeid på en flyplass, eller stengning av luftrom. På flyplasser er det vakthavende flygeleder som er ansvarlig for at NOTAM om viktige forhold er sendt ut, eller fortsatt er gyldige. |
OM – Operation Manual | Operasjonsmanual. |
R/C – Radio Controlled | Fjernstyring ved hjelp av radiosamband |
RMZ – Radio Mandatory Zone | I områder hvor det er opprettet en TIZ eller CTR er det krav til to-veis kommunikasjon mellom luftfartøy og lufttrafikktjenesten, men for VLOS RPAS-operasjoner kan dette etter avtale med lufttrafikktjenesten fravikes innenfor 5 km. |
RPA – Remotely Piloted Aircraft | Den flygende delen av et system (RPAS). Tilsvarer også det norske begrepet ubemannet luftfartøy, eller drone. |
RPAS- Remotely Piloted Aircraft Systems. | Som UAS, men benyttes som en undergruppe av UAS, for å beskrive at det i disse systemene er en person som til enhver tid har kontroll på det fjernstyrte luftfartøyet. |
RPS- Remote Pilot Station | Bakkedelen av et RPAS der piloten styrer en eller flere RPA fra, og kan sammenlignes med en cockpit bare at den står på bakken. |
RTH- Return to Home | R/C utstyret har en RTH. Dersom radiosignalet skulle forsvinne vil man kunne manuelt sette mottaker i en forprogrammert funksjon (RTH funksjon) som vil sikre at farkosten returnerer automatisk til HP der den vil stoppe opp i en forhåndsprogrammert høyde. Fartøysjefen vil da kunne få mulighet til å gjenoppta radiosignalet med plattformen og lande farkosten. |
SA – Sikkerhetsansvarlig | Person som er funnet kvalifisert til å støtte RPAS operasjoner. Denne personens oppgave er å hjelpe fartøysjef slik at sikkerheten under RPAS operasjonen blir ivaretatt |
SAR – Search and Rescue | Betegnelse på fly eller båter brukt til søk og redning. |
TIA – Traffic Information Area | Se også TIZ nedenfor. |
TIZ – Traffic Information Zone | «Luftrommet i umiddelbar nærhet av flyplassen kalles internasjonalt TIZ og tilsvarer de kontrollerte flyplassene CTR – kontrollsone. Over TIZ har de fleste AFIS-flyplasser et TIA – Trafikkinformasjonsområde tilsvarende TMA for kontrollerte flyplasser. TIZ og TIA har oftest luftromsklassifisering G, men med tilleggsregulering av obligatorisk toveis radiokommunikasjon, ofte kalt G+. I noen nasjoner brukes luftromsklassifiseringen F også.» |
TMA – Terminalområdet | Kontrollområde, vanligvis etablert der flere ATS-ruter som løper sammen i nærheten av en eller flere større flyplasser. |
TMZ – Transponder Mandatory Zone | Innenfor disse områdene er det krav til bruk av transponder. I tillegg er det krav til bruk av transponder i luftfartøy i områder der det er etablert kontrollsone (CTR), men for VLOS RPAS-operasjoner kan dette etter avtale med lufttrafikktjenesten fravikes innenfor 5 km. |
TWR – Tower | Flytårn |
UAS – Unmanned Aircraft systems | Beskriver hele systemet bestående av en bakkestasjon og luftfartøyet som styres derfra. I tillegg til alle komponenter som trengs for å operere systemet med f.eks. utskytningsutstyr, kommunikasjonsutstyr, utstyr for automatiske landinger og lignende. |
VLOS – Visual Line of Sight |
Flyging med ubemannet luftfartøy som kan gjennomføres slik at luftfartøyet hele tiden kan observeres med det blotte øye uten hjelpemidler som kikkert, kamera, eller andre hjelpemidler, unntatt vanlige briller. |
VRS – Vortex Ring State | En virvelringtilstand (alternativt kalt «sette seg med kraft») er en aerodynamisk tilstand der rotorene til et helikopter eller multikopter er oppslukt av en virvelring. Dette resulterer i tap av løft og påfølgende tap av kontroll. En virvelringtilstand kan utvikle seg ganske raskt og kan forekomme i alle typer multikoptere og i alle høyder. |