Forklaring av en del begreper innen RPAS.
Begreper | Forklaring |
Autokinetisk effekt | Dette oppstår når du sitter i et mørkt rom og fokusere øynene på en lys flekk på en mørk bakgrunn. Siden det ikke er noen sjekkpunkter vil en etter en liten stund føle at den lyse flekken beveger seg, selv om den er helt statisk. Under RPAS-operasjoner kan det være ekstremt vanskelig å bestemme hvor mye et punktet beveger seg, eller til og med kunne avgjøre om det beveger seg eller ikke. Det er derfor viktig og heller fokusere på objekter ved forskjellig avstand, og ikke fokusere på ett punkt. |
GPS Hold | RPAS plattformen som har GPS kan settes i GPS Hold. RPAS plattformen vil da holde seg i ro i luftrommet uten at fartøysjef trenger å manuelt styre farkosten. |
Multicopter | En samlebetegnelse for små helikoptre med fire eller flere rotorer: Quadrocopter – Et multikopter med 4 rotorer Hexacopter – Et multikopter med 6 rotorer Oktocopter – Et multikopter med 8 rotorer |
Payload | Nyttelast er bæreevnen til et fly, som regel målt i vekt. |
Persepsjon | Er et fremmedord for det å oppfatte og tolke sanseinntrykk. For å kunne forstå verden rundt oss trenger vi informasjon fra våre sanser. Vi får sanseinntrykk gjennom syn, hørsel, smak, lukt og følesans. Sanseinntrykkene tolkes og systematiseres i hjernen. Riktig persepsjon og handling kan i høy grad påvirkes gjennom relevant, hyppig og korrekt trening i tillegg til gode forberedelser før flyging. |
Pilot | Den som betjener luftfartøyets styringssystemer og er ansvarlig for føring og sikkerheten under flygingen. |
Supervisor | Person som har fått operativ utsjekk og er funnet kvalifisert til å manøvrere / betjene en RPAS plattform. Hovedoppgaven er å observere / lede fartøysjefen under RPAS operasjonen |